For more extensive artist's bio, articles and list of exhibitions, visit artist(s) website(s). Many of the images displayed on this site are copyrighted, and are used here only for purposes of education or critical review. All rights are reserved by the artists who created the works referenced herein.

Painting is silent poetry, and poetry is painting that speaks. Simonides

Emanuel Javelid











Jag är född i Slovenien, uppvuxen i Malmö och är sedan många år bosatt och verksam i Brödåkra där jag delar ateljé och galleri med min fru. Jag har tecknat och målat så länge jag kan minnas och började tidigt att inspireras av stora mästare som Rembrant och Velázques med flera. 

På 90-talet var jag engagerad i Löddeköpinge Konstnärsförening där jag satt i styrelsen. Genom åren har jag haft separata utställningar och deltagit i samlingsutställningar, varav flera har varit jurybedömda. I mina målningar försöker jag skildra föremål i ett klassiskt ljus, ibland med hjälp av de gamla mästarnas metoder, för att hitta en stämning som stillar både öga och själ.

Medlem i: 
Mittskånes Konstnärsgille

Övriga meriter: 
kursledare i oljemålning för Medborgarskolan i Bjärred och Löddeköpinge 1994-96.

Utbildning: 
Färg och Form i Malmö: 2 terminer för konstnär Carl Larsson 
Vuxenskolans konstutbildning, del 1 
I övrigt autodidakt.












No comments:

Followers

Blog Archive

Labels

Related Posts with Thumbnails